För att förhindra förlust av data så ska alltid backuper tas kontinuerligt så att all data alltid går att återställas.
På webbhotellet är följande system uppsatt:
-RAID 10 - All data finns alltid tillgänglig på minst 2 hårddiskar.
-Daglig backup av hela filsystemet.
-Extra backup varje vecka av alla förändrade filer.
Privat använder jag primärt molnlösningar och låter dem sköta alla backuper:
Google Drive för alla dokument.
Dropbox för övriga filer.
Google+ för alla bilder. Alla bilder ligger även på min hårddisk hemma.
När jag utvecklar använder jag versionshanteringssystem för all kod. Både Git och Subversion finns tillgängligt på alla konton på webbhotellet. De får backup automatiskt genom webbhotellets backuper.
Som extra skydd har jag även en Linux-server hemma med en extra hårddisk mountad med Samba. Den används som extra backup. På mina Windows-datorer kör jag GFI Backup Free för att automatiskt ta backuper av bland annat mina fotoalbum.
Se över dina backuprutiner innan olyckan är framme.
På webbhotellet är följande system uppsatt:
-RAID 10 - All data finns alltid tillgänglig på minst 2 hårddiskar.
-Daglig backup av hela filsystemet.
-Extra backup varje vecka av alla förändrade filer.
Privat använder jag primärt molnlösningar och låter dem sköta alla backuper:
Google Drive för alla dokument.
Dropbox för övriga filer.
Google+ för alla bilder. Alla bilder ligger även på min hårddisk hemma.
När jag utvecklar använder jag versionshanteringssystem för all kod. Både Git och Subversion finns tillgängligt på alla konton på webbhotellet. De får backup automatiskt genom webbhotellets backuper.
Som extra skydd har jag även en Linux-server hemma med en extra hårddisk mountad med Samba. Den används som extra backup. På mina Windows-datorer kör jag GFI Backup Free för att automatiskt ta backuper av bland annat mina fotoalbum.
Se över dina backuprutiner innan olyckan är framme.
System och tjänster som uppdaterats sedan förra uppdateringen:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar