2014-11-05
Uppdatering november 2014 - Feedback och support från användare
Driver man en tjänst så måste man lyssna på vad användarna har att säga och hjälpa de som får problem. Det är det absolut bästa sättet för att skapa mer nöjda användare.
Hur gör man för att lyssna på användarna?
Fundera på vilken metod som passar just dina användare och erbjud ett antal olika vägar så att man har täckt in de vanligaste metoderna.
Urval av metoder:
Kontaktformulär på webbsidan - Gammaldags och tråkigt, men passar de som håller sig utanför de sociala nätverken.
Email - Gammaldags, men ska finnas. Svara på alla mail som kommer (förutom uppenbar spam så klart).
Telefon - Gammaldags, men ska också finnas. Särskilt om man driver butik på nätet. Att det finns ett telefonnummer inger trygghet.
Facebook, Twitter, Google+ och andra sociala nätverk - Bra lösning där man kan hjälpa många personer eftersom diskussionerna är publika. Majoriteten av alla användare finns på Facebook, men skanna även av främst Twitter och Google+ för att fånga upp de som använder de tjänsterna.
Forum - Kräver mycket jobb att hålla efter, men passar för vissa tjänster där användarna verkligen driver tjänsten. Forum är också publika vilket gör att man hjälper många med väldigt lite ansträngning och användarna kan hjälpa varandra.
Externa tjänster - Det finns en uppsjö av externa tjänster man kan koppla till sin tjänst. Oftast lägger man till en knapp eller en popup på sin sida där användarna kan ge ställa frågor och ge feedback. Testa olika tjänster och se vilken som passar bäst. Många tjänster har ett gratisalternativ, men då får man stå ut med att de gör reklam för sin tjänst på mer eller mindre intrusiva sätt. Genom att betala så slipper man det.
Just nu testar jag den externa tjänsten uservoice som verkar passa en av mina tjänster bra: Figuracy. Uservoice innehåller feedbackforum, ticketsystem för supportärenden, kontaktformulär och FAQ. Det är gratis i grundutförande, men om man vill ha flera agenter och kunna ändra utseendet precis som man vill så kostar det.
Det jag framförallt fastnade för var deras widgets för användarinteraktion och ett system som de kallar för SmartVotes där man på ett enkelt sätt låter användarna rösta på vilka nya funktioner som ska implementeras.
System och tjänster som uppdaterats sedan förra uppdateringen:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar