2015-08-19

Uppdatering augusti 2015 - Arbeta på semestern

På sommaren har de flesta semester, men för många så slutar inte arbetet för det. Många har en smart telefon med mailklient och internetuppkoppling med jobbets konton inlagda vilket gör att man fortfarande är nåbar. Det är på gott och ont. Vissa blir stressade av att det plingar till och kommer jobbmail när man egentligen är ledig. Vissa tycker att det är skönt och avstressande att ändå ha lite koll på vad som händer på jobbet även fast man är ledig. Det kan också vara skönt att då och då gå igenom de mail som kommit för att slippa ha flera hundra i inboxen första dagen efter semestern.

Jag är egenföretagare så mitt arbete slutar aldrig. Jag är på semester, men har alltid koll på att mina tjänster är uppe och fungerar. Om något strular så måste jag kunna rycka ut och få igång det igen. Då är det väldigt skönt att varje morgon gå igenom de automatiska mail som skickas ut från mina tjänster som säger att allt är bra och fungerar som det ska.
Övriga mail som inte är akuta, men ändå behöver hanteras när jag kommer tillbaka från ledigheten lägger jag antingen in i kalender på lämplig dag eller så flyttar jag mailet till listan för mail som ska åtgärdas.

Förra semestern försökte jag jobba lite varje dag, men med små barn som vill att man ska leka och ge dem uppmärksamhet så är det svårt att få några längre lugna stunder. I år så gjorde jag istället så att jag tog några heldagar då jag åkte till jobbet och jobbade 100%. Övrig tid så kunde jag ha semester och ägna min uppmärksamhet åt mina barn.

Nu efter semestern är ett bra tillfälle att gå igenom vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra under semesterperioden. Dokumentera vad du kommer fram till och se till att det blir bättre till nästa semesterperiod. Målet är att det ska vara så mycket semester som möjligt!

System och tjänster som uppdaterats sedan förra uppdateringen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar