2020-01-19

Januari 2020 - Nytt år!

Under 2019 har det skett förbättringsarbete av den nya servern för att optimera den och förhindra problem. Övervakningen har förbättrats och utökats för att upptäcka eventuella problem snabbare. Inga allvarliga incidenter har inträffat så allt har fungerat väldigt bra och vid attacker så har servern återhämtat sig automatiskt i de flesta fall. I några fall har jag varit tvungen att peta på den lite. Attacker är inget konstigt utan sker kontinuerligt över hela internet. Vissa går helt enkelt inte eller är oerhört svåra att skydda sig mot. Tjänster kommer att gå ner, exempelvis vid DDOS-attacker. Det är också den plan jag har lagt upp. Låt icke vitala tjänster gå ner för att skydda de viktiga och sen när attacken är över så startar allt upp automatiskt.

Företagsmässigt så är jag även i år redan klar med momsrapport och bokslut. Bokio (bokföringsprogrammet) levererade i år också. I en annan organisation använder jag Bokio för lönehantering och det fungerar också bra. Förra året kom arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) vilket så gott som krävde ett löneprogram för att hantera det för att inte bli övermäktigt med arbete. Bokio levererade funktioner för det.

För 2020 så har jag tänkt fokusera på:
  • IT-säkerhet
  • Fortsatt förbättring av problemhanteringen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar