2020-11-05

November 2020 - Arbeta hemifrån

Min arbetsplats. Det händer ofta att jag skriver på fel tangentbord :-)

Vi ser inte slutet på coronapandemin än på ett tag. Vi började återgå lite mer, men det var på tok för tidigt och nu ser vi ytterligare restriktioner. Det är bara att forsätta jobba hemifrån. Förhoppningsvis börjar det lugna ner sig till sommaren nästa år.

Jag har jobbat hemifrån sen i mars och har även jobbat mycket hemifrån på grund av mitt egna företagande.

Det jag tycker är viktigt vid arbete hemifrån:

  • Ha rutiner. Börja och sluta jobba vid bestämda tider. Låt inte jobb och fritid flyta ihop till en enda sörja.
  • Ta pauser. Hemma har man större möjlighet att sträcka ut sig i soffan eller sitta på altan/balkong en liten stund för att få frisk luft. Arbetsställningen kanske inte lika bra hemma då stol och skrivbord inte alltid är lika ergonomiska som på en riktig arbetsplats. Rör på dig ofta.
  • Byt plats där du sitter eller står och jobbar. Jag brukar ha mina möten på andra platser än vid skrivbordet. En del av mina kollegor tar en promenad under möten om de mest behöver lyssna.
  • Motionera. Träna något varje dag. Ta åtminstone en promenad på 20-30 minuter. Jag brukar ta ett löp- eller cykelpass på 30-60 minuter och sen kör jag 1-2 kortare styrkepass och 1-2 yogapass varje dag.


Nyheter för månaden:
  • Senaste uppdateringarna gjorda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar