2019-01-15

Januari 2019 - Nytt år!

Under 2018 färdigställdes den nya servern (s04) enligt plan med bättre prestanda och nyare mjukvara: Debian 9 64-bit och PHP7. Alla konton är flyttade dit.

Som vanligt så använder jag januari på det nya året för att i lugn och ro avsluta föregående år och verkligen göra klart allt. I slutet av 2018 slutade jag använda bokföringsprogrammet Speedledger och gick över helt till Bokio och bokslutet är alltid spännande att se hur lätt eller svårt det är att slutföra. Speedledger gav myckt stöd, men Bokio gav ännu mer så jag är väldigt nöjd. Jag har redan bokfört allt för 2018, gjort momsrapport, gjort bokslut och startat upp det nya bokföringsåret. Allt administrativt för företaget 2018 är klart!

Nu när det viktigaste är avklarat så kan jag istället ägna mig åt andra projekt som blivit lite eftersatta den senaste tiden och även unna mig att njuta av vinteraktiviteter som längdskidåkning och utförsåkning. Det är ju inte så ofta snö i Göteborgstrakten. För längdskidåkning "fuskar" jag och åker inomhus i Skidome.


System och tjänster som uppdaterats sedan förra uppdateringen:
  • s04
    • Justerade inställningarna för "oom killer" (out-of-memory killer som körs då minnet på servern blir lågt) så att den undviker att döda databasservern. Databasservern dödar den annars gärna eftersom den drar mycket minne. Genom att justera OOM-värdet till negativt så dödar den andra processer först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar